Gripsholms slott - en sagolik inspiration

Gripsholms torn och spiror som höjer sig över takåsar och trädkronor möter mig varje gång jag kör in i Mariefred. När jag kommer närmare vattnet reser sig hela slottet framför mig där ute på sin udde och jag finner det alltid lika magiskt vackert och inspirerande. Maffiga stenväggar i bränd siena, ochra och engelskt rött, rundade kopparkupoler, spännande fönstergluggar, skyddade borggårdar, doft av gammalt trä, fuktig sten och en gången tid. Inne möts man av tjusiga salonger, enklare kammare, knarrande trägolv, djupa fönstersmygar och hundratals porträtt. Rum efter rum och vindlande trappor leder en hit och dit och det är lätt att förlora både orienteringen och verklighetsförankringen. Allt är som taget ur en saga. Det blir alltför sällan av att jag går in men ofta går jag ett varv i parken runt slottet och det slår aldrig fel: inspirationen kickar igång direkt och jag har lånat slottets färger och former till flera målningar. I den här skissen blev Gripsholm till en borg men eftersom det var så roligt att måla torn satte till några extra.

Borgen - en första skiss till där jag experimenterat med färgsättning och olika tekniker. Nästa steg är att utveckla och kanske göra målningen större. Och kanske blir det ännu fler torn.

Gripsholms slott, min inspirationskälla

Kommentarer

Populära inlägg