Utsparningar - en lek med färg och form

Utsparningar, d.v.s. att lämna en del av det vita pappret omålat, är väldigt spännande att arbeta med. I akvarellen finns egentligen ingen vit färg och vill man ha vita ytor och former så gäller det att planera i förväg och se till så att man inte målar pappret där man tänker sig ha det vita. Man måste tänka "baklänges". Har man målat en yta så är det näst intill omöjligt att få tillbaka det riktigt vita igen, särskilt om färgen hunnit sätta sig i pappret. Har man varit för ivrig eller får nya idéer under resans gång kan man ändå försöka suga upp färgen igen eller tvätta ur. Är man riktigt snabb kan det gå rätt bra men bäst är att vara rädd om det vita redan från början.



I dag dansar vita kronblad över mitt papper. Jag kan sitta i timmar och jobba fram vita blommor genom att planera och spara ut. Den ena formen ger nästa. Men en sådan här målning tjänar också på att vila då och då. Under tiden akvarellen torkar händer saker med pigmenten om man som jag jobbar med väldigt mycket vatten. Pigmenten flyter runt, de biter och blommar och tar nya vägar. Jag behöver stå på håll och iaktta, vänta och sedan hitta nya former som jag kan jobba vidare på. I den blå färgen framträder också nya former som jag kan jobba fram nya blommor ur. Egentligen målar jag inte blommor, jag målar former och leker med färg. Hur kul som helst!



Vita blommor är sällan helt vita, det gäller för övrigt alla vita föremål. De reflekterar omgivningens färger och skuggas här och var. Här låter jag dem få toner av blått, grönt, orange och brunt.

Kommentarer

Populära inlägg