En liten gris



När man jobbar fritt, flödigt och med mycket vatten händer det ofta oväntade saker. Den här lilla grisen blev till utan att jag gjorde mycket alls. På en provbit testade jag Paines Gray, en färg som gärna blommar och biter i pappret, tillsammans med rå umbra för att se om de skulle passa i den landskapsmålning jag planerade. När jag en stund senare tittade tillbaka på provbiten hade där bildats en liten figur med ett öra och en lurvig päls. Helt gratis hade jag plötsligt fått ett jättefint underlag till en ny målning. Jag målade i ögon, ytterligare ett öra och en antydan till nos och kind. Färdigt. Bilden är  bara ca 7x7 cm men den skulle ändå bli fin i en inramning. En liten målning att gå nära.

Det är märkligt - ibland kämpar man i timmar för att få till det och ibland målar man något på 10 minuter. I det här fallet var den lilla grisen inte ens planerad från början. Det är sådana här överraskningar som gör akvarellen så spännande.

Kommentarer

Populära inlägg