Misslyckade målningar blir till nya

Ibland går det inte alls som jag vill med en målning. Jag kan ha en dålig dag, experiment misslyckas eller så stoppar jag inte i tid utan överarbetar. Men jag slänger inte målningarna i papperskorgen. Jag sparar dem i stället i en speciell låda för misslyckade målningar. Det låter kanske inte så roligt kan man tycka men denna låda är faktiskt en fantastisk inspirationskälla. I alla misslyckade målningar finns massor av idéer lagrade - tekniker, motiv, färgkombinationer osv. Men mest av allt återanvänder jag målningarna. Jag tar fram någon av dem, vänder och vrider på den och försöker hitta en mindre bit som ser spännande ut. Framför allt letar jag efter former som jag kan bygga vidare på. När jag hittat en bit som jag tycker om river jag ut den och använder den som underlag för en ny målning.

Den här lilla landskapsbilden är t.ex. en bit av en ugglemålning som gick fel. Landskapets nedanför horisonten är ugglans panna, himlen är den gamla bakgrunden. Det enda jag gjort här är att lägga till några linjer för att få fram ett hustak och en dutt som fönster. Sedan målade jag till några trädformer i bakgrunden som skapade en horisont.

Mellan åker och skog

Även vintermålningen i God Jul-inlägget är en sådan målning, grunden kommer från samma uggla som ovan men här har jag vridit bilden 45° innan jag började på nytt. Tittar man noga ser man att hela berget nere till vänster är ugglans fjäderklädda mage. Kullarnas linjer i bakgrunden fanns också sedan tidigare.

Vinterland

Det här är ett jättekul och fantasifullt sätt att måla på. Samtidigt släpper en hel del av pressen när jag vet att ingen målning egentligen är helt misslyckad. Ibland blir det t.o.m. ännu bättre på andra försöket.

Kommentarer

Populära inlägg