Watercolour flow

När jag målar så här fritt och flödigt så kommer det alltid, utan undantag, stunder i varje målning då jag undrar hur det hela kommer att sluta. Som t.ex. i den här ugglan där jag ville att slutresultatet skulle se ut som om färgen torkat mitt i flödet. Det innebär mycket vatten, att luta målningen åt olika håll så akvarellen får rinna ordentligt, snabba beslut och att gång på gång vara beredd på att släppa kontrollen. Det innebär också många tillfällen till att helt tappa kontrollen. Ibland gör jag det också och då hamnar målningen i "inspirationslådan" som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.
Här är ugglan på gång:

Watercolour flow owl start

För att måla helt fritt skissar jag aldrig upp mina motiv, vill inte bli styrd/begränsad av linjer, utan jag går direkt på med färg. I huvudet har jag en plan över ungefär vart jag vill att målningen ska ta vägen men det gäller att vara flexibel och ta vara på de effekter som akvarellen skapar. Vill jag få till extra "specialeffekter" använder jag också olika tekniker som t.ex. salt, sprayflaska, plastfolie. Det här är ett väldigt roligt och spännande sätt att arbeta på, det händer hela tiden överraskninger och "happy accidents". Jag måste vara intensivt med hela tiden för att analysera det som händer, styra upp där det behövs och samtidigt se var i målningen jag ska låta färgen jobba utan inblandning och bilda effekter på egen hand. Just den här ugglan skulle ju bli extra flödig så det gällde att inte vara alltför klåfingrig och slutresultatet blev en riktig watercolour flow owl.

Watercolour flow owl

Kommentarer

Populära inlägg