Lancelot Capability Brown

Tänk vilket intryck en liten bild kan göra. I tidningen The English Garden fanns en 1700-talsmålning i olja föreställande Lancelot Capability Brown som jag fastnade för. Han är en av Englands största landskapsarkitekter genom tiderna och mannen bakom 1700-talets landskapsträdgårdar som vi i dag ser runt många av de stora godsen, t.ex. Stowe, Chatsworth, Blenheim och Highclaire castle (där serien Downton Abbey spelats in). Nästa år firar England 300-årsjubileum av hans födelse.

Jag brukar inte måla människor och när jag gör det är det mycket abstrakt men just den här bilden lockade till något annat. Jag såg former och skuggbildningar som jag drogs till men jag ville inte försöka göra en exakt avbildning av oljemålningen, mer experimentera med att måla ett ansikte utan att bry mig så mycket om likheten. Men att bortse från likheten visade sig vara oväntat svårt. Jag fastnade hela tiden i detaljer, något jag annars aldrig gör, och jag undrar om det beror på att det var ett porträtt jag målade. Vi är ju så programmerade att avläsa/tolka ansikten omkring oss. Svårt var det i alla fall och till slut fick jag lägga ifrån mig oljemålningen och bara jobba på känn, annars hade jag aldrig blivit klar.

Min inspiration: Richard Cosways 1700-talsmålning i olja.
Många av oss har någon gång sett en landskapsträdgård av Capability Brown, om inte i verkligheten så på film. Hans stil var stora svepande gräsytor, mjuka kullar, dungar av träd, serpentinformade sjöar i vilka de stora husen kunde spegla sig och åar som slingrade sig genom lanskapet. Här och var placerades tempel, broar, obelisker m.m. som blickfång.
Under 1700-talet lyckades Capability Brown förändra stora delar av det engelska landskapet. När 1600-talets strikta, tuktade barockträdgårdar blev omoderna så skulle de bort. I stället ville man ha "naturliga" landskapsträdgårdar som man kunde uppleva på strövtåg och ridturer. Capability Brown var den som fick uppdraget att rita nytt för de stora godsen över hela England och en "armé" av trädgårdsanläggare förverkligade hans planer. Det var en förvandling i en grandios skala. Capabilty Brown drog sig inte för att flytta enorma jordmassor för att skapa kullar, dika ur för stora sjöar och flytta fullvuxna träd. Inget verkade vara omöjligt för denne man som därför med tiden kom att kallas "Capability" Brown.

I min målning ville jag få in känslan av dessa böljande landskap genom mjuka, vågiga penseldrag. Färgskalan skulle följa det urprungliga porträttets men vara ljusare och samtidigt ville jag att färgerna skulle representera landskapsträdgårdarnas lugna harmoni av gröna nyanser, jordfärger och blå vattenspeglingar. Jag har inte använt någon färdig grön färg utan blandat olika blå och gula färger direkt på pappret. Som vanligt har jag ingen förberedanade skiss utan valde ett öga som startpunkt och jobbade mig sedan utåt. Det var intressant att prova på porträtt och det blir säkert fler.

Min version i akvarell som får heta "An English Gentleman".

Kommentarer

Populära inlägg