När är en målning färdig?

Den här lilla målningen har stått och vilat i någon vecka nu i väntan på att jag ska bestämma mig för om den är klar eller om jag ska lägga till något mer. Jag skulle kunna måla dit en båt eller klippor i förgrunden, någon som fiskar eller drastiskt lägga en gul lasyr över havet och låta det bli en åker och sedan kanske placera dit något hus bredvid träden. Möjligheterna är många och frågan är vad det är för känsla eller intryck jag vill skapa. Men ju mer jag ser på den desto mer tycker jag om den som den är. Jag tycker den inger en känsla av stilla vila. En höstdag eller vinterdag i skymningen då naturen stillar sig, vinden lägger sig och fåglarna söker trygghet i bladverket inför natten. Tittar man länge på den är den faktiskt meditativ.

Det är så lätt att överarbeta målningar. Jag är väldigt bra på det, att lägga på det där extra lagret färg eller för många detaljer och sedan har det gått för långt och ljuset och känslan är förlorade. Jag har därför hittat en massa knep för att backa händelseförloppet; spola av, beskära, hitta en ny målning i målningen osv. Det händer att en målning faktiskt blir bättre än innan efter den omilda behandlingen men det innebär alltid en massa extrajobb och frustration. Ofta också besvikelse över att det som nyss var så fint är borta bara för att jag var för snabb eller otålig. Att stoppa i tid är en konst i sig och jag jobbar hårt med det just nu.

Jag låter målningen vara som den är. Jag tycker om den och inget jag kan tänkas lägga till kan egentligen tillföra något.






Kommentarer

Populära inlägg