Färgflöden

Oj vilket långt blogguppehåll det blev. Det var inte meningen men livet kom emellan och jag har fokuserat på annat medan månaderna har rusat iväg. Det har dock inte varit helt stiltje vad gäller målandet. Vad som än händer i livet är målandet alltid något jag kan gå in i och få energi av. Att välja de färger som känns bra för stunden, se pigmenten flöda över pappret och leva sitt eget liv tillsammans med vattnet är magiskt inspirerande för mig. Det lyfter mig, gör mig glad och sätter igång kreativiteten.

Ett inspirerande färgflöde som kan bli vad som helst, eller som är klart som det är.

Under våren och sommaren har jag experimenterat en del med nya färger och med ljus, stämningar och rörelse. En lite dovare färgskala har också smugit sig in i några målningar. Naturen är som alltid min stora inspirationskälla. Jag går ut på landet, följer grusvägarna mellan åkrar, skogar och gårdar, ser hästarna och fåren beta i hagarna, säden som växer, molnskuggorna som färdas över marken och växterna som skiftar vartefter månaderna går. Jag går också längs Mälarens vatten, ser speglingarna och ljuset i vattenytan och hur vinden tar tag och bildar vågor, glitter och krusningar. Hemma är det trädgården som ger mig glädje, för mig är den lika viktigt som huset. Jag är en utomhusmänniska som bara går in när det blir alltför obehagligt ute. Från vår till höst kan man nästan räkna de timmar jag är inomhus, oftast är det bara när jag måste eller när jag sover, och de senaste månaderna har trädgården varit min ”ateljé”.

I de kommande inläggen blir det en kavalkad av en del av det jag målat det senaste halvåret, både skisser och färdiga målningar. Hoppas du kommer att tycka om det du ser.

Vid vatten


Kommentarer

Populära inlägg