Naturen och akvarellen som glädjekällor i en märklig tid

Det är en märklig och jobbig tid vi lever i nu, coronatid. Man blir ledsen, uppgiven, strandad i sitt varande, tillbakahållen, frustrerad, trött, irriterad, stressad, oroad. De negativa känslorna kan helt ta överhanden. Så hur gör man för att må bra nu? Vi har nog alla våra strategier. För mig är naturen och akvarellen viktiga.

I naturen finner jag skönhet, vila, inspiration. Jag går ut och promenerar, ut i skogen, ner till vattnet, vandrar på grusvägarna mellan åkrarna. Lyssnar på lärkorna, ser blommorna och löven slå ut. Våren är här igen, liksom alla år och i det känner jag en normalitet, hopp och tröst om att livet fortsätter trots att det just nu är besvärligt för oss människor. Har vi inte haft oturen att bli sjuka kan vi gå ut och ta del av allt det vackra. Insupa och fylla på energi. Jag stannar ofta upp och betraktar, tar in det lilla lilla, det man inte ser om man bara hastar förbi. Doftviolen i gräsmattan, talgoxen som sitter i äppelträdet och prydligt skalar solrosfröt den hämtat vid fågelbordet, lavornas mönster i stenarna, ljusets skiftningar i blommorna som slår ut. För mig är det lilla ofta det stora.



Med akvarellen målar jag det som jag tycker är vackert, jag går in i min egen bubbla av skapande, nyfikenhet, färgglädje och experimenterande. Får jag sitta en stund och inte blir avbruten infinner sig ett lugn, ett flow, en meditativ stämning. Det handlar inte om att få ett vackert resultat att rama in, sätta på väggen eller ha på utställning. Det handlar om processen, skapandet, varandet, upplevelsen.

Efter en stund i naturen eller med akvarellen känner jag mig hel igen, eller helare. Det är läkande. Jag har fått varit en del av något mycket större än mig själv, fått fylla på med energi, lugn, harmoni, skönhet och glädje och efteråt kan jag möta vardagen på ett bättre sätt.

Det går nästan alltid att hitta eller skapa fina små eller stora stunder och vi har alla våra speciella saker som fyller oss med energi och glädje. Nu är läge att göra extraextra mycket av dem.




Kommentarer

Populära inlägg