Akvarellmagi

När man målar fritt och flödigt kan de mest magiska effekter skapas. Det är väldigt spännande och känns som ett samarbete med akvarellen. Under målningens gång kan jag stundvis styra genom att t.ex. skvätta på mer vatten eller färg eller luta målningen osv för att sedan lämna den ett tag och låta akvarellen jobba helt på egen hand. Ända till dess färgen torkat har jag möjlighet att gå in och påverka men det bästa är att låta bli att blanda sig i alltför mycket, vilket kan vara svårt ibland. 

När målningen torkat är det dags att tolka det som hänt och bestämma hur jag ska gå vidare. Så vad är det här? Och vad kan det bli? Vilket håll ska den vara på och ska jag beskära den? Jag har haft den stående ett tag och funderat och just nu känns det som jag ska låta den vara som den är. Som en abstrakt att tolka som man vill.




Kommentarer

Populära inlägg