En blick

 Just nu har jag flera beställningar på ugglor vilket är extra kul. Jag älskar nämligen att måla dem! Det är något med formen, blicken och fåglarnas karaktär som lockar mig. Jag börjar alltid med ögonen och försöker direkt att få till en "ögonkontakt". Får jag bara tag i blicken och på så sätt också kontakt med min uggla kommer jag direkt in i ett bra målarflow. Det är något av kemi och helst ska det klicka på en gång. Blir inte ögonen bra fortsätter resten av målningen oftast att krångla, jag tappar helt enkelt kontakten med den. Att skapa rätt kontakt är superviktigt för mig, allt hänger på det!


Att få till den rätta blicken och kicka igång det gäckande flowet är dock inte alltid så lätt. Bäst blir det om jag jobbar fort och inte tänker för mycket, helst ska det gå nästan intuitivt. När det sedan klickar och ugglan och jag får kontakt växer en personlighet fram på pappret och någonstans på vägen får ugglemålningen ett namn. "Allt ljus på mig", "Fina fröken Uv", "På jakt", "Så klok" osv. - ingen uggla är den andra lik och alla har de sin egen karaktär.


Kommentarer

Populära inlägg