Uppvärmning

Innan jag sätter igång med en akvarell brukar jag börja med att värma upp, bara 10 minuter eller så, och på så sätt komma i målarstämning. Jag tar en liten bit restpapper och experimenterar med färger och tekniker helt utan mål och krav på att det ska bli något. Det här är värdefulla minuter. Jag släpper lös kreativiteten och lägger vardagen åt sidan och när uppvärmningen är klar är jag betydligt mer redo att ta itu med en riktig målning. Som en bonus får jag också en massa nya idéer som jag kan använda till andra motiv. De uppvärmningsmålningar som blir riktigt bra kan t.o.m. bli grunden till en ny målning som jag sedan bygger upp ett motiv på. 

Vad kan detta experiment med salt, Antwerp blue, Cobalt Turquoise och Indigo vara? Ett vattenfall kanske? 
 Men om jag lägger målningen horisontellt blir det ett hav i storm.
Här har jag jobbat med en flödig färgpåläggning och platsfolie. Ser ut som en vinge på en insekt. Eller kanske är det en berghäll?
Det här är också bra övningar om jag bara har tid att sitta några minuter och måla, eller har en dag då inspirationen till något större inte infinner sig men jag vill måla ändå. Att jobba så här kravlöst och oplanerat kan också kännas väldigt befriande om prestationsångesten plötsligt griper tag. Mitt i en komplicerad målning kan det faktiskt hjälpa att lämna den en stund, experimentera på en liten restbit och låta spänningar och press släppa taget och sedan gå tillbaka till den svårare målningen. Allt brukar bli bättre då.

Kommentarer

Populära inlägg