Passion för rosor

I somras planterade jag mängder med nya rosor i min trädgård. En stor rospassion hade slagit till och jag som drömmer om en riktigt frodig torpträdgård/cottage garden såg framför mig hur mycket bättre trädgården skulle bli om jag planterade minst ett dussin rosor till. Framför allt älskar jag stora buskiga, växtglada rosor som kaskaderar med blommor och som doftar mycket. Helst ska de också blomma under flera månader och gärna långt in på hösten. Sorter med sådana egenskaper hittar man många av bland Austenrosorna. Några av mina favoriter och som jag hoppas mycket av nästa år är 'Crown Princess Margareta' som blommar i orange, 'A Shorpshire Lad' vars blommor slår ut i kopparorange och sedan går över i rosa och 'The Generous Gardener' som blommar i rosa. Dessa skönheter inspirarade till målningen "A passion for roses" och här räckte inte en liten bit papper. Nej fram med ett helt stort ark och så stora penseldrag med permanent rose, venetian red, madder rose och rå sienna. Undersea green från Daniel Smith, som i sig själv skiftar i flera göna nyanser utan att man behöver blanda in andra färger, användes till bladen. Jag fyllde nästan varenda kvadratcentimeter för maximal rosupplevelse och det var inte lätt att lägga ifrån sig penslarna. Just sådana här målningar är extremt lätta att överarbeta, jag vill bara fortsätta måla, och något av det svåraste är att sätta säga stopp, nu är den klar. Jag tror faktiskt att den är det. Eller? Kanske bara ... Men nej. Nu är det bra.

"A passion for roses", 56x76cm

Kommentarer

Populära inlägg