Halvfärdiga målningar på vänt

Ibland blir målningar bara stående halvfärdiga eller nästan färdiga. Något saknas och jag har svårt att veta hur jag ska gå vidare och tvekar. Vill inte lägga till för mycket, ta bort magin ur bilden genom att överarbeta. Viljan att få till ett färdigt resultat har hittills resulterat i ett oräkneligt antal överarbetade målningar där kraven och entusiasmen ryckt undan fötterna för förnuftet. Därför har jag lärt mig att det är bra att låta vissa målningar vila. Ibland klarar jag detta prov i tålamod med glans, ibland går det inte alls. Men får förnuftet råda får de stå tryggt lutade mot väggen och jag tittar på dem ibland, funderar, och kanske lägger till något litet då jag känner mig säker. Så småningom brukar målningarna själv tala om för mig vad de behöver, i lugn och ro. Det är en ganska skön känsla att gå här och kommunicera med ett motiv.

Halvfärdig målning




Kommentarer

Populära inlägg