En experimentell helg

I helgen som gick höll jag kurs i experimentell akvarell för en fantastisk grupp akvarellmålare som med härlig entusiasm tog sig an övning efter övning och med lust och nyfikenhet provade på alla de nya tekniker de fick möta. Målarglädjen syntes i resultaten som blev spännande, färgglada och fulla av liv. Nu hoppas jag att alla fortsätter i samma anda, håller penslarna igång och experimenterar ännu mer.
Själv smittas jag av all denna målarglädje och kreativitet och känner att jag verkligen behöver de här kurserna. När man som jag till största delen jobbar ensam i hemmets stilla vrå är det absolut nödvändigt att få komma ut och möta andra målarglada människor då och då.

Här är ett galleri med deltagarnas alster från denna produktiva helg. Fokus låg på färg, form, ett flödigt måleri och effekter med olika tekniker.

Deltagaralster. Glödande rosor med hjälp av plastfolie, ursparningar, rinningar, skvätt och stänk.

Deltagaralster. Äpplen med spännande effekter av rinningar och avtryck av kartong och bubbelplast.

Deltagaralster. En stad i ljus skapades med ett flödigt måleri, tapettejp, maskeringstejp och avtryck.

Deltagaralster. Lavendelfält i flödigt måleri med salt, avtryck med svamp, skvätt och stänk.


Kommentarer

Populära inlägg