Kursplanering och en liten uggla

I helgen har jag en kurs i experimentell akvarell och jag kan knappt vänta tills i morgon bitti. Jag tycker det är så otroligt roligt att hålla kurs. Dels tycker jag väldigt mycket om att dela med mig av det jag kan och sedan är det alltid så roligt att få tillbringa några dagar tillsammans med andra som älskar att måla akvarell. Själva stämningen som skapas i rummet brukar vara fantastisk - kreativiteten sjuder, nyfikenheten och experimentlustan är stor, nya idéer föds och den koncentrerade tystnaden när man fördjupar sig i sina målningar växlas med skratt och trevligt småprat. Målarglädjen är stor men stundom blandas den med frustration när det inte riktigt går som man vill. Men just så ska det vara! På en kurs, och kanske framför allt en kurs i experimentell akvarell, ska man ta vara på chansen att lära sig nytt, våga testa och experimentera. Då blir det inte helt perfekt första gången. Det gäller alltså att släppa tanken på "Mästerverket". I stället ska man ge sig själv ett par kravlösa dagar då man plockar fram den nyfikna forskaren inom sig som hela tiden frågar: Vad händer nu? Vilka spännande effekter får jag med den här tekniken? Hur kan jag använda den i framtiden i andra målningar? Kan jag kombinera den med en annan teknik? Ofta blir det helt magiska effekter när akvarellen får jobba på egen hand tillsammans med olika tekniker och själv är jag helt fascinerad av det här sättet att måla. Det händer alltid något nytt och det blir aldrig tråkigt.
Hela den här veckan har jag detaljplanerat kursdagarna, provmålat och beräknat tider för de olika övningarna, bakat kakor till fikat och gjort diverse inköp. Men när jag planerar så här intensivt så får jag ännu mer lust att måla och i veckan kom också denna lilla uggla till i ett snabbt och flödigt måleri. Jag vet ännu inte om hon är riktigt klar men på sätt och vis gillar jag det ofärdiga i målningen. Jag ska kanske låta den vara så här.

Nattuggla

Kommentarer

Populära inlägg