Nästan tvillingar

För det mesta tycker jag att det är totalt omöjligt att kopiera mig själv, d.v.s. göra en precis likadan målning som jag gjort tidigare. Det kan vara ett litet problem när jag får beställningar där någon blivit förtjust i en redan såld målning men önskar en exakt likadan. Jag brukar säga att man kan få en "systermålning" men eftersom jag målar så fritt och experimentellt skiljer sig målningsprocessen åt varje gång vilket gör att alla målningar blir helt unika. Men när jag målade påfåglar för några veckor sedan gjorde jag nästan ett par tvillingar, inte helt identiska men ändå väldigt lika. De gjordes direkt efter varandra så jag var redan uppvärmd och inkörd på motivet när målning nummer två blev till. Den andra målningen "Showing off" är dock nästan dubbelt så stor som den första "Look at me". När jag hade gjort den första kände jag plötsligt att jag ville ha riktigt magnifik och stor påfågel och skalade upp rejält. Att göra nästan identiska målningar är dock inget jag direkt strävar efter, jag tycker att det är roligare om mina målningar blir olika och helt unika, men i det här fallet gick det av sig själv. Konstigt nog. Och det hade förmodligen aldrig gått om jag verkligen hade försökt.

Första målningen "Look at me" 36x26 cm
Andra målningen "Showing off" 62x39 cm

Kommentarer

Populära inlägg