Min nya Quinacridone Gold

Att måla med Quinacridone Gold (Daniel Smith) är som att måla med smör och guld samtidigt. En härlig krämig, stark och livfull färg som också biter och blommar fint. Provmålningen blev en solros, det låg ju nära till hands med denna glada färg och passar dessutom extra bra att måla dessa mörka decemberdagar. Det gula i bladen är enbart Quinacridone Gold och jag tycker det är helt fantastiskt att en enda färg kan gå från ljust gult till mörkt guldbrun. Den lila färgen i blommans mitt är Winsor Violet från W&N. Jag var särskilt nyfiken på Daniel Smiths Quinacridone Gold eftersom jag använt Winsor & Newtons Quinacridone Gold tidigare och ville jämföra, bl.a. är det olika pigment i märkena. Jag kan inte säga att jag märkte någon större skillnad när jag gjorde min provmålning men det blir spännande och se vad som händer i andra målningar och färgblandningar. Nu vill jag också prova på gyllene dagliljor, sommargul johannesört och målningar med tema medelhav. Får se vad det blir men jag är rädd att tuben kommer att ta slut fort för man vill gärna ösa på på med den här färgen.


"Närkontakt med solros"

Kommentarer

Populära inlägg