Ny färg: Vandyke Brown

Det är inte ofta jag byter ut eller lägger till en ny färg men just nu har jag flera nykomlingar på gång och det är oerhört spännande. När man provar en ny färg första gången vet man aldrig vad som kan hända på pappret. Pigmenten har olika egenskaper och uppför sig olika i kontakt med vatten. De kan vara transparenta eller opaka, vissa torkar fint och jämnt medan andra granulerar eller flockar sig samman på pappret, en del skapar fina bitningar, några skapar lätt blomningar och vissa är mer dominanta och skuffar snällare färger åt sidan när de möts. Det är just dessa egenskaper som jag utnyttjar i måleriet och det gäller att lära känna sina färger.
Efter att ha arbetat många år med akvarell har jag hittat ett grundregister av färger som jag tycker om och många av dem har följt med ända sedan jag började måla och har blivit gamla vänner. Rå och bränd sienna, bränd umbra, ultramarin, preussisk blå, alizarin crimson och new gamboge är färger jag inte vill vara utan. Andra färger "gästspelar" periodvis beroende på motiv och humör och nya färger är alltid välkomna att "prova in". Jag brukar experimentera med den nya färgen på restbitar och se hur den uppför sig och blandar sig med andra färger. Ofta blir det små landskap. Här är ett test med nykomlingen Vandyke Brown som jag är stormförtjust i:

Nya Vandyke Brown från Winsor & Newton tillsammans med min gamla trotjänare preussisk blå.


Kommentarer

Populära inlägg